Wat is eigenlijk het verschil tussen marketing en communicatie? En heb je als bedrijf een communicatieplan nodig?

3383

Peter Blees:

Marketing is de verzamelnaam voor alle activiteiten in de richting van (potentiële) klanten van de onderneming. Dus het omvat alles wat u doet om uw product of dienst in de markt te zetten. Communicatie is een containerbegrip waar zo’n beetje alles onder valt, dus niet alleen de marketingcommunicatie, maar ook de manier waarop u met u met uw medewerkers omgaat (interne communicatie), met uw buren, met overheden en media. Als u dat allemaal goed doet, draagt ook dat geweldig bij aan uw succes. Want u kunt uw product nog zo geweldig aan de man brengen, als met regelmaat in de krant en op de social media is te lezen dat u uw milieubeleid niet op orde hebt, dan kan dat tegen aan u gaan werken. Daarom hebben veel grotere bedrijven en organisaties een communicatieplan als leidraad voor (vrijwel) alle activiteiten op dat gebied. Ook staat daar meestal in wat te doen bij slecht nieuws en crises. Zo’n plan is niet zaligmakend, maar kan wel helpen planmatig en professioneel te communiceren. Maak het vooral niet te omvangrijk!


Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.