Hoe haal ik het beste uit mijn salesmedewerkers?

770

Nicole Van de Ven-Smeelen, Hamilton Bright Training:

Wat is de ‘natuurlijke capaciteit’ van de medewerker, wat is het ‘gewenste gedrag’ dat in de betreffende functie nodig is? Belangrijke vragen die eerst beantwoord dienen te worden. Competentie/gedragsmetingen geven inzicht in wat de medewerker in huis heeft: wat zijn kwaliteiten en wat zijn ontwikkelpunten? Anderzijds is het voor de medewerker essentieel om te weten wat er van hem/haar verwacht wordt. Wat zijn de doelstellingen, wanneer ben ik succesvol?  Breng ook de intrinsieke motivatie van de medewerker in kaart. Een persoonlijk ontwikkeltraject geeft richting aan de weg van ‘huidige’ naar de ‘optimale’ situatie. Dat traject dient SMART te zijn, er moet iets concreets zijn om voor te gaan. Dus: gericht aan de slag met training en coaching op het gebied van communicatie- en salesvaardigheden, bewust tijd nemen om te reflecteren, coaching on the job en een frequente feedbackloop zijn van belang. En natuurlijk: niet vergeten de successen te vieren!


Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.