Prioriteit nr. 1 voor 2016: Strategie en innovatie

De ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zien 1 grote prioriteit voor 2016: strategie en innovatie. Dat blijkt zowel uit onze recente online peiling als uit het Nationaal Ondernemers- onderzoek van Synpact.

In het nationale onderzoek gaf 76% van de ondernemers aan dat ze in 2016 aan de slag moeten met het vernieuwen van hun huidige businessmodel. Ruim 70% wil een nieuw product of een nieuwe dienst ontwikkelen. Tegelijkertijd wordt als het grootste knelpunt ervaren dat mkb’ers te weinig tijd hebben om zich hiermee bezig te houden. De ‘waan van de dag’ wint meestal!

Ook uit de online peiling in het kader van het programma MKB Groeit! bleek dat 65% een voorkeur heeft voor bijeenkomsten rond ‘strategie en innovatie’; 43% gaf ‘het nieuwe ondernemen’ aan als voorkeursonderwerp. De thema’s ‘klantgerichtheid’ (35%) en ‘cultuurverandering’ (ook 35%) scoorden eveneens hoog. Gaat het om concrete ondersteuning en verbetering van de bedrijfsvoering, dan gaat de voorkeur uit naar: (online) marketing, juridische zaken, public relations, personeelszaken.

MKB Eindhoven en de experts van het programma MKB Groeit! gaan de uitkomsten gebruiken bij het samenstellen van het programma voor 2016. Er komt in ieder geval op korte termijn een workshop waarin mkb-ondernemers met meer dan 5 werknemers aan de slag kunnen met de vernieuwde rendementsmonitor van BDO.