De kracht van online ambassadeurs

1904

De kracht van online ambassadeurs

De meeste merken en bedrijven hebben de afgelopen jaren wel de weg naar social media gevonden. Veel organisaties hebben corporate accounts op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of Pinterest en zetten deze kanalen in om de dialoog aan te gaan met (potentiële) klanten en samenwerkingspartners. Toch laten veel organisaties naar mijn smaak nog kansen liggen, namelijk de kansen die schuilen in de kracht van ambassadeurs: eigen medewerkers, online influencers en klanten (advocats).

Ambassadeurs zorgen voor mond-tot-mond reclame (online ook wel word of mouth genoemd). Dat is nog steeds de sterkste vorm van promotie. Immers, wanneer een ander zegt dat jouw producten of diensten goed zijn, dan is dat veel geloofwaardiger dan wanneer je zelf loopt te roeptoeteren.

Laten we eens beginnen bij de eigen medewerkers. Dit zijn jouw (online) ambassadeurs. Als ze zich prettig voelen in jouw bedrijf, dan is de kans groot dat ze dit met liefde met hun achterban willen delen. Betrek hen daarom bij het social media proces. Zorg ervoor dat ze weten waar jouw bedrijf voor staat en zorg ervoor dat ze de juiste kennis en vaardigheden hebben om het verhaal van jouw bedrijf te kunnen vertellen. Dat kan via een eigen blog of door persoonlijke updates, maar ook door content te delen vanuit bijvoorbeeld de company page op LinkedIn.

Een tweede groep ambassadeurs betreft de advocats, ofwel je trouwe klanten. Zij dragen jouw bedrijf, jouw product of dienst oprecht een warm hart toe en dragen dit online graag uit. Advocats zijn tevreden klanten (veelal super fans) die vaak spontaan een aanbeveling schrijven op LinkedIn of die foto’s posten van hun aankoop. Dat is prachtig, maar lang niet alle klanten zijn zo proactief. Soms moet je hen dus even helpen. Trigger hen om een foto te maken van een aankoop, vraag een enthousiaste klant om een review of maak op Facebook een speciaal fotoalbum met ‘Happy customers’ aan. De geloofwaardigheid van advocats is nog groter dan die van medewerkers. Kortom: koester ze!
Een groep die we niet mogen vergeten, zijn de online influencers.  Dit zijn – de naam zegt het eigenlijk al – online invloedrijke personen: mensen met een grote en trouwe fanbase, vaak een specifieke doelgroep. Bekende Nederlandse online influencers zijn vlogger Enzo Knol (Knolpower), Instagrammodel en fashionblogger Negin Mirsalehi (met bijna 5 miljoen volgers) en Foodgloss. Bij grote merken behoort een samenwerking met een online (micro) influencer steeds vaker tot de marketingmix. Hoe het werkt? Een online influencer post – tegen betaling – een foto of een artikel over een product of dienst, maar wel zodanig dat het aansluit bij zijn eigen, persoonlijke stijl. Hierdoor voelt zo’n bericht veel minder als reclame, maar meer als een persoonlijke aanbeveling. Veel grote bloggers, vloggers en online influencers doen goede zaken. Dankzij samenwerkingen met grote merken, verdienen ze een mooi salaris.

Ga eens aan de slag om te kijken wat voor jouw bedrijf het beste werkt!

Marjolein Bongers – House of Social Media
Eigenaar

Share

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *