Meer verkoopresultaat

1680

Meer verkoopresultaat uit klantgesprekken

hbtHoe haal je meer verkoopresultaat uit klantgesprekken?

Begin met vragen aan jezelf
Denk van tevoren na: Wat moet het klantgesprek concreet
gaan opleveren?
Wanneer is het een succesvol gesprek geweest en wat is daar dan voor nodig?
Wat levert mijn bedrijf, product of dienst nou eigenlijk op voor deze klant?
Welke informatie (die je vooraf niet hebt kunnen verkrijgen) heb ik nog nodig en welke onderwerpen dien ik daarom aan te snijden in het gesprek?

De klant laten winnen
Een gedegen voorbereiding op het klantgesprek is essentieel. Doelen stellen helpt je daarbij. Het draait erom dat jij de klant laat winnen. En daarmee jezelf.

Probeer te begrijpen
Verbaas vervolgens de klant tijdens jullie gesprek. Geef oprechte aandacht. Probeer te begrijpen wat de klant nu echt belangrijk vindt, rationeel maar ook emotioneel. Wees je bewust van jouw aannames en laat ze achterwege. Dit helpt je niet alleen om een totaaloplossing te bieden, maar ook om je oplossing door te vertalen in voordelen voor de klant die echt binnenkomen. De koopsignalen komen dan vanzelf!

Slijp je gereedschap
Jouw persoonlijke communicatiekracht is je toolbox. Hoe meer je investeert in deze toolbox, hoe makkelijker het gaat en hoe leuker het wordt. Oefen, reflecteer op jezelf, vraag om feedback, training en coaching. Je klanten worden er blij van en jouw verkoopresultaten ook.

Nicole van de Ven – Hamilton Bright Training
Managing Director


Leave a Comment