Zorgvuldige kantoorinrichting maakt je succesvoller
Kantoorinrichting is niet iets waar veel ondernemers en office managers zich druk om maken. Toch heeft een groot aantal kantoormedewerkers weleens last van RSI-klachten, kabels die in de weg zitten, sleutels van archiefkasten die kwijtraken of een overvol bureau. En vaak krijgen ze geen enkele inspiratie of energie van de sober ingerichte vergaderruimtes en lunchruimtes die deel maken van hun werkplek. Er zijn drie manieren waarop een zorgvuldige kantoorinrichting het bedrijf efficiënter en succesvoller kan maken:
- Door lichamelijke klachten te verminderen en praktisch op te bergen kunnen medewerkers efficiënter werken.
- Door de sfeer in de werkruimtes te verhogen, verbeter je de creativiteit en het humeur van het personeel.
- En door kostenbewust en duurzaam in te richten is er nog geld over om in je mensen te investeren.
Hoe je dit voor elkaar krijgt leg ik uit in deze blog (5 leesminuten).
Voorkom klachten met de juiste meubels
Eén op de vier Nederlanders heeft last van RSI. Toch past slechts een derde van de werkgevers apparatuur of meubilair aan, nadat werknemers hun klachten melden. Klachten aan de pols, elleboog of onderrug kosten de medewerker energie, terwijl deze prima te verhelpen zijn met een goed afgesteld bureau, een ergonomische bureaustoel met juiste ondersteuning aan armen, rug (en nek) en een laptopstandaard.
De bureaustoel is echt van impact, want Nederlandse fulltimers zitten gemiddeld 10,4 uur per dag. Niet handig, want langdurig zitten vergroot de kans op diabetes, depressie, obesitas, kanker en rugklachten. Volgens onderzoek van TNO vergroot langdurig zitten zo het risico op vroegtijdig overlijden met 40%! Het gebruik van zit-sta-bureaus is daarom de beste oplossing tegen lichamelijke klachten. Er is een professionele IKEA serie ontworpen met een modern design en ingebouwd kabelbeheer om je werkende leven makkelijker te maken. De bureaus zijn goedgekeurd voor professioneel gebruik en hebben een zit-sta-functie waardoor je van houding kan veranderen. Deze zijn voor professioneel gebruik getest en hebben 10 jaar garantie.
Voorkom irritaties met goede opbergers
‘Andere frustraties van kantoorpersoneel zijn kabels die in de weg zitten als ze hun benen strekken, of juist te strak vastgemaakte kabels’, zegt Marcel Spermon (afdeling Werkplekken bij IKEA Eindhoven). ’Vaak raad ik hen aan om een kabelgoot mee te nemen, of een bureau te kiezen met een ingebouwde kabelgoot. Ook voor het overvolle bureau zijn er simpele oplossingen, zoals een smalle bureauhouder, lectuurbak of een gestapelde brievenbak. In de tentoongestelde kantoorruimte verbaast men zich vaak over hoe simpel het is om dagelijkse documenten te scheiden en te bewaren met behulp van een tijdschriftenhouder aan de muur.’
‘Voor de privacygevoelige documenten en dossiers raad ik de betaalbare GALANT kasten en ladeblokken aan met ingebouwd cijferslot. Je bent nooit meer een sleutel kwijt en je krijgt 10 jaar garantie op de meubels.’
Stimuleer creativiteit met een sfeervolle inrichting
Een opgeruimd bureau is niet het enige wat een kantoormedewerker energie geeft gedurende de dag. Mits goed ingericht kan ook de inrichting van een vergaderruimte de creativiteit en probleemoplossingsvermogen flink stimuleren. Het juist plaatsen van lichtbronnen, kleuren, whiteboards en planten, en de juiste keuze in accessoires maken een groot verschil.
Ook aan de inrichting van de gezamenlijke lunchruimte wordt vaak weinig aandacht besteed.
Die ruimte bestaat vaak uit een klein keukenblok met een grote tafel of uit meerdere tafels met onprettige of moeilijk schoon te maken stoelen. Het keukenblok in een kantoor heeft vaak net te weinig werkruimte voor het voorbereiden van een lunch. Vooral omdat men de neiging heeft de vaat op het aanrecht te zetten in plaats van in de vaatwasser. Daar is met een doorlopend werkblad of een roltafel prima een mouw aan te passen. Bij IKEA verkopen we niet alleen keukens en maatwerkbladen, maar ook stoelen van gerecycled materiaal die goed schoon te maken zijn én erg lekker zitten. En onze dimbare, slimme lampen – eventueel met verschillende kleurtjes – doen ook wonderen voor de lunchruimte. Vooral wanneer het tijd is voor de vrijmibo.
Menig kantoormedewerker heeft nog nooit stilgestaan bij hoe de inrichting van zijn of haar werkplek zijn werk beïnvloedt. Toch zie je dat ieder van hen zich herkent in de situaties die in dit artikel zijn genoemd. Het IKEA BUSINESS team kan deze dagelijkse kantoorproblemen voor je wegnemen door een zorgvuldige kantoorinrichting en zorgvuldige productkeuzes. Tijd dus om aandacht te besteden aan de kantoorinrichting. Want aandacht maakt alles mooier – én comfortabeler!
Anna Andersson – IKEA BUSINESS Eindhoven
Management