Groeistagnatie in het mkb
Bijna alle mkb’-ondernemers willen wel groeien, maar vaak komt het er niet van.
We hebben het veel te druk.
Waarmee dan?
Misschien herkent u de onderzoeksresultaten…we zijn vooral erg druk met niet-productieve zaken. 61% van onze tijd om precies te zijn. (Bij het grootbedrijf ligt dat percentage rond de 12%!) De boekhouding, pensioenregelingen, verzekeringen, klanten die slecht betalen, problemen met medewerkers, de internetverbinding, abonnementen. Wat hebben we het er druk mee. En dan valt de omzet ook nog tegen. Toch is de oplossing eigenlijk heel simpel. Hou uzelf vooral bezig met uw eigen producten en diensten. Focus op de toegevoegde waarde die uw klant zoekt, waar u nieuwe klanten kunt vinden, hoe u meer kunt betekenen voor bestaande klanten. Onderzoek wat de concurrentie beter doet. Maak een plan waar u over 5 jaar wilt staan en welke stappen u daarvoor moet nemen. Daarom bent u toch ondernemer geworden? Laat al die niet-productieve zaken over aan mensen die daar veel beter in zijn. Die continue bezig zijn met hoe ze u beter van dienst kunnen zijn. “Deciding what not to do is as important as deciding what to do”…zoals Steve Jobs van Apple al zei. Via deze MKB Groeit! portal helpen we u graag op de weg naar groei en bieden we u een platform waar ondernemers elkaar ontmoeten en kennis en ervaring kunnen delen. Bijvoorbeeld door zelf ook een blog te schrijven op deze portal en uw visie op groei en ondernemerschap met ons te delen. U bent van harte uitgenodigd.
Tim van Heukelom, Commilfo
Vice-voorzitter MKB Eindhoven
Directeur Commilfo